Tony Crabbe: “Aandacht is het middelpunt van alles”
We maken onszelf wijs dat het druk hebben een onvermijdelijke consequentie van het moderne leven is. Maar dat is volgens de Britse psycholoog Tony Crabbe niet zo. Ik vroeg de auteur van Nooit meer te druk er voor de camera naar op WebTomorrow 2017.
Over het druk hebben, zegt hij:
“Het druk hebben is een keuze.
Het druk hebben is niet de enige optie.
Het druk hebben is een merk.
Het druk hebben is een verslaving.
Het druk hebben, is de makkelijke weg, het is een luie optie.”
Omdat hij vaak vliegt, begon hem iets op te vallen. Vanaf het moment dat het vliegtuig aan de grond staat, grijpen mensen naar hun smartphone, alsof twee-drie minuten wachten te lang is. Daarnaast hoorde hij tijdens een metrorit in Londen binnen twee minuten zeven mensen zichzelf introduceren met het woord 'druk'.
Hij dacht er over na en schreef het boek Nooit meer te druk, waarin hij met inzichten uit nieuwe psychologische onderzoeken strategieën uiteenzet voor een opgeruimd hoofd en leven. Het heeft onze kijk op het druk hebben en time-management op zijn kop gezet.
Want, net als wij, dacht Tony in eerste instantie dat het een kwestie van time-management was. Tot hij zich realiseerde dat het niet om tijd gaat, maar om de keuze hoe je je aandacht wilt verdelen.
Wanneer was je afgelopen maand echt gelukkig?
Tony: “Als je jezelf de vraag stelt wanneer je afgelopen maand echt gelukkig was, dan zullen dat zonder uitzondering de momenten zijn waarop je je aandacht vestigde op een bepaald gesprek, een activiteit of een bijzonder moment. Bij diepgaande ervaringen dus.
Toch wordt onze aandacht elke dag opnieuw versplinterd. Gemiddeld gebruiken we onze telefoon tweeëneenhalf uur per dag en worden we hierdoor overspoelt met nieuwe informatie. We moeten onze aandacht dus constant verdelen en dat maakt je niet gelukkiger. Integendeel.
Begin je dag daarom met een plan. Als je zomaar aan je werkdag begint, is het een kwestie van tijd voor je hervalt in je oude gewoontes en worden mails de leidraad van je werkdag. Ironisch genoeg gelooft 77% van de Britse werkers dat ze productief bezig zijn na een dag e-mails beantwoorden. Waanzin! E-mail en social media zijn het lichte entertainment van werk. We entertainen onszelf uit onze productiviteit.
De drie grote dingen die echt belangrijk zijn
Ik denk dat aandacht het middelpunt van alles is: het middelpunt van geluk, het middelpunt van intellectuele en bedrijfsmatige performantie en het middelpunt van innovatie. Daarom moet je volgens mij met je aandacht eerst focussen op wat belangrijk is.
Dan zijn er drie grote dingen echt belangrijk: nadenken, creatief zijn en je authentiek verbinden met andere mensen.”